weekbrief: (Ge)Bouwen over de hele wereld
(Ge)Bouwen over de
hele wereld
week
van ma 4 nov tot vrij 8 november 2019
+
week van dinsdag 12 nov tot vrij 15
november 2019
*ma
11 nov=geen school (feestdag)
Deze 2 weken staan gebouwen( van over de hele
wereld) centraal en komen we veel te weten over het bouwen van een huis of een
toren of een speciaal gebouw.
We leren ook al veel over ruimtelijke
begrippen en ook tellen komt aan bod en plannen maken en bouwen zelf natuurlijk .
Ook in de godsdienstige verhaal “Het huis op
de rots” leren we waar we best een huis bouwen en ook waarom dit niet altijd
kan op een leukere plaats.
*Taal Begrippen die bij dit thema vaak aan bod
komen zijn : huis, straat, woning, gebouw, bouwen, toren, muren, metselen,
timmeren, bouwwerf, deur, dak, vensters, ramen, baksteen, planken, schouw,
dakpannen, ….
*Wiskundige begrippen : hoog, laag, midden,
opbouwen, afbouwen, afbreken, hoogte, breed, smal, veel, weinig, tellen en
hoeveelheden vergelijken,….
*Al deze begrippen worden tijdens deze 2
weken verwerkt in verhalen, boeken, spelletjes, beeldend werk en vooral ook op
de bouwmat.
Dus…bouwers ; aan het werk !
MEEBRENGEN:
Maandag 4 november:
- een
leeg (en uitgespoeld) brik (van melk of
fruitsap) kunnen we ook knutselen in de klas.
- suikerklontjes meebrengen (graag in een zakje
aub,naam van je kleuter op het zakje)
Hiermee gaan we eens proberen om een speciaal
bouwwerkje te maken…..
-een foto van je huis meebrengen om over te vertellen of een prent waarop een huis duidelijk te zien is en waarover je kleuter kan vertellen.
*Niet vergeten ; je naam erop zetten !
woensdag 6 november: een kartonnen doos (schoendoos, medicijndoos, koekendoos,..) rollen, .... om mee te bouwen (dit is niet verplicht)
AANDACHTSPUNT:de actie voor het dragen van de fluovestjes
start weldra !
’s morgens is het ook nog donker als de
school opent…dus fluo-vestje aan aub !! Zo is je kleuter ook beter gezien op
straat. (naam er duidelijk op)
Wanneer we met de kleuters op straat gaan
(voor een uitstapje bv) is dit ook verplicht.
Reacties
Een reactie posten